Nieuws.jpg

Terras top 100 - Nummer 50:

Tante Loes, Rhenen

Als we aankomen bij Tante Loes, parkeren we de auto langs de Rijn. Vanaf hier kun je een kleine wandeling richting Tante Loes maken. Ze hebben ook een parkeerplaats, maar op een zonnige dag is het de moeite van het lopen meer dan waard. Dat is het terras van deze Rhenense zaak ook. De uitstekende service van de medewerkers, die oog voor detail hebben en de veelzijdigheid van de locatie maken dat restaurant Tante Loes al jarenlang een bekend begrip in de regio is.

Klik hier voor het gehele artikel

ZESTIG CENT BTW

 

Normaal gesproken stijgt de bierprijs met een dubbeltje per jaar, legt hij uit. ,,Dat komt omdat de brouwerijen jaarlijks hun prijzen zo’n vier tot zes procent verhogen. De horeca kan niet anders dan dat deels doorrekenen aan de klant. Ieder jaar leveren we een stukje winstmarge in. Dit jaar is het echter extreem. We hebben met een bizarre inflatie te maken. Dat voelen we allemaal in onze portemonnee.

Het is een soort wedloop, de prijzen stijgen, maar ook de personeelskosten. Dat blijft maar doorgaan. Het is een spiraal waar we niet uitkomen. Het enige wat zou helpen is een btw-verlaging. Van die drie euro voor het biertje, betalen we ruim 60 cent btw.”

“We willen het graag leuk houden, anders zaten we al lang over de drie euro heen” – Jimmy Devilee, Eigenaar de Bourgondiër.

Jimmy Devilee, eigenaar van grand café de Bourgondiër in Bergen op Zoom, reageert terughoudend. ,,Ik doe nog geen uitspraken over de bierprijs tijdens carnaval. De brouwerijen hebben de prijs flink omhoog gegooid, dus we zullen wel mee moeten, maar dat is niet met plezier. We willen het graag leuk houden, anders zaten we al lang over de drie euro heen. Bij een evenement zoals carnaval doen we er alles aan om de bierprijs aantrekkelijk te houden voor de consument. Daarom schenken we in plastic bekers, zodat er geen afwassers nodig zijn.”

 

VERSCHIL IN KWALITEIT

En zegt Devilee: ,,Het is wel belangrijk dat je duidelijk laat zien dat er verschil is in biermerken. Je kunt geen appels met peren vergelijken. Wij schenken Hertog-Jan en dat is een duur bier. We gaan geen goedkoper bier schenken met carnaval. Verder moeten we vooral blij zijn dat de horeca weer open mag, en niet teveel focussen op de negatieve zaken.”

Bij Het Wapen van Roosendaal wordt Amstel geschonken, een middenmoot, zegt eigenaresse Maaike Matthijssen. Zij koestert de traditie om pas nà carnaval de bierprijs te verhogen. ,,Dat komt nog uit de tijd van opa en oma. Bij mij kost een vaasje van 25 cl nu nog 2,70 euro.”

In Roosendaal is er, vanwege de korte voorbereidingstijd dit jaar, nog geen bonnensysteem. Maar er wordt volgens Matthijssen wel nagedacht over een vervangend betalingssysteem.

“Je krijgt toch discussie aan tafel als je de rekening brengt” – Maaike Matthijsen, Eigenaar Het Wapen van Roosendaal.

 

PSYCHISCHE GRENS

,,Als er een gezamenlijke prijs komt, doen wij daar aan mee. Anders houden we het op 2,70 euro, hooguit 2,75. Ik begrijp heel goed dat horeca-ondernemers de prijzen verhogen. Maar zelf wil ik toch liever niet de 3 euro aantikken, dat is toch een psychische grens. Het moet leuk blijven om naar het café te gaan. Uiteindelijk hebben we misschien geen keus, want alle kosten stijgen. Maar je krijgt toch discussie aan tafel als je de rekening brengt. Mensen gaan het verschil echt wel zien en voelen.”

De uitbaatster heeft hoe dan ook veel zin in het leutfeest. ,,We hebben een harde klap gehad tijdens corona, en we hebben de consument nodig om er weer bovenop te komen. We hebben geen buffer meer.”

 

STIJGENDE ONKOSTEN

Dat de consument fors meer voor het carnavalsbiertje moet betalen, is niet alleen te wijten aan de brouwers, verdedigt Niels de Vos, eigenaar van Bierbrouwerij Breda, zich.

,,De horeca wijst naar ons als schuldige, maar dat is niet terecht. Wij hebben te maken met fors hogere prijzen voor energie, grondstoffen zoals granen, mout en hop, en verpakkingsmateriaal, zoals karton en blik. Daar hebben we veel last van. Ik ben echt niet meer gaan verdienen.” Hij kaatst de bal terug. ,,Persoonlijk denk ik dat de horeca ook zal proberen om tijdens carnaval de coronaschade terug te verdienen. Dat hebben ze wel vaker gedaan in het verleden.”

“De horeca wijst naar ons als schuldige, maar dat is niet terecht. Wij hebben te maken met fors hogere prijzen” – Niels de vos, Bierbrouwerij Breda.

 

EEN UTOPIE

De consument zal de hogere prijs moeten accepteren, er zit niets anders op, meent salesmanager Dyan Beinema van brouwerij Frontaal. Het bier zal in de toekomst echt niet goedkoper worden, integendeel.

,,Je mag nu blij zijn als je voor drie bier een tientje betaalt. Over twee jaar krijg je daar twee bier voor. Er zal nooit een ondernemer zijn, die zegt: de onkosten dalen, we verlagen de prijs weer. Dat is een utopie. Bier is nooit goedkoper geworden. Iedereen zal het duur vinden, maar er zal niet minder gedronken worden, zeker niet met carnaval. Dan wil je gewoon meedoen.”

Bron: BN De Stem

Meyer beheer b.v.

Horeca exploitatie & vastgoed

Meyer Beheer B.V.
Horeca Exploitatie & Vastgoed

Pottenbakkerstraat 30
4871 EP Etten-Leur