Prijs van vaasje bier gaat richting de drie euro: ‘Dat riekt naar kartelvorming’ - Meyer beheer
19162
post-template-default,single,single-post,postid-19162,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.5,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Prijs van vaasje bier gaat richting de drie euro: ‘Dat riekt naar kartelvorming’

Prijs van vaasje bier gaat richting de drie euro: ‘Dat riekt naar kartelvorming’

 

De prijs van een glaasje bier op het terras is de afgelopen jaren flink gestegen. Door nieuwe prijsstijgingen kost een vaasje van 25 centiliter bijna drie euro. “Die prijs is een psychologische barrière”, aldus Maarten Hinloopen, uitbater van een aantal grote horecazaken aan de Grote Markt in Den Haag tegen De Telegraaf.

De brouwerijen Heineken (ook Amstel en Brand), AB InBev (Hertog Jan, Jupiler), Grolsch en Swinckels (Bavaria) verhogen de prijs van een vijftig-litervat gemiddeld met vier procent. De prijs van een vat is bij Heineken sinds 1 januari 2006 met 75 procent gestegen: van 84 euro (2006) naar 147 euro (2019).

“Voor het steeds populairdere speciaalbier willen gasten meer betalen”, zegt Hinloopen. “Maar bij een simpel pilsje is drie euro wel iets om tegenaan te hikken. Toch moet je die stap als ondernemer uiteindelijk maken om rendabel te kunnen werken.”

Laurens Meyer heeft circa vijftig horecazaken in het land. Hij ziet een patroon in de prijsstijgingen. “Opvallend genoeg zijn ze bij alle brouwers jaarlijks hetzelfde. Dat riekt naar kartelvorming. Telkens hangen ze een ander mooi verhaal op: natte zomer, dan weer hete zomer. Maar uiteindelijk werd geen enkel product de laatste tien jaar zó veel duurder als pils”, zegt hij tegen de krant.

Beide ondernemers snappen de prijsverschillen tussen bier in de supermarkt en bier voor horecaondernemers niet. De prijs per liter is vele malen hoger, zeggen Hinloopen en Meyer. “Bier is het enige product ter wereld dat duurder wordt naarmate je er meer van bestelt.”

Door: Thijs Kroezen / Bron WNL TV