Nieuws.jpg

Horeca-ondernemer Laurens Meyer: 'Horeca moet hoge bier prijs niet langer accepteren'

BREDA – Het wordt tijd dat de horeca massaal ‘nee’ zegt tegen de prijsstijgingen die bierbrouwers elk jaar doorvoeren. Dat stelt horeca-ondernemer Laurens Meyer. Onder zijn bedrijf Meyer Beheer uit Etten-Leur vallen zo’n veertig horecazaken in Nederland. Jupiler is het grootste merk bij Meyer en juist dat is het bier dat met 4 á 5 procent het meest in prijs stijgt.

‘De brouwerijen verhogen voor de zoveelste keer op een schandalige manier de inkoopprijs van het bier voor de horeca en dwingt daarmee de horeca opnieuw tot een prijsverhoging van een pilsje van 0,15 euro,’ aldus Meyer maandagavond op Twitter.

‘BELACHELIJK DUUR’

“Elk jaar komen de brouwerijen met de meeste onzinnige redenen met prijsverhogingen van drie, vier en zelfs vijf procent. Dat is niet bij te houden voor de horeca. Het bier wordt echt belachelijk duur,” zegt Meyer dinsdag in een toelichting. Vorige week publiceerde online-magazine Misset Horeca de pilsprijzen van de brouwers Heineken en AB InBev voor de horeca voor 2019. De inkoopprijs van pils gaat gemiddeld ruim 3 procent omhoog. Zo worden de bieren van Heineken (Amstel, Brand, Heineken) gemiddeld 3,7 procent duurder.

FUSTEN

AB InBev verhoogt de gemiddelde pilsprijs met 2,6 procent, maar binnen de eigen merken zijn de stijgingen erg verschillend. Ook is er een verschil in de prijsverhoging per liter kelderbier (dat met tankwagens wordt geleverd) en voor fusten van vijftig liter. Zo wordt Dommelsch per liter nauwelijks duurder en per fust 1,9 procent. Bij Jupiler wordt het kelderbier 4 procent duurder en een fust 5,2 procent. Als cafébazen dat zouden doorrekenen, komt een Jupiler-pilsje – stel dat dat nu 2,50 euro kost – straks uit op 2,60 tot 2,65 euro.

PREMIUM BIER

Volgens woordvoerder Wilco Heiwegen van AB InBev wordt de stijging veroorzaakt door de inflatie en de fors hogere prijzen van grondstoffen (zoals brouwgerst) en energie. Dat Jupiler extra in prijs stijgt heeft volgens hem twee redenen. “Jupiler is een premium bier en dat willen we ook qua prijsstelling wat duidelijker positioneren. Bovendien wordt Jupiler veel in fusten geleverd en de logistieke kosten daarvoor stijgen steeds meer.”

Laurens Meyer die – door Misset Horeca de ‘grootste cafébaas van Nederland’ wordt genoemd – vindt die redenatie te makkelijk. “Er zijn ook jaren dat de grondstoffen goedkoper zijn, maar een prijsverlaging van bier is er nooit.” Zijn bedrijf heeft al een brief uitgedaan naar de brouwers waarin staat dat de prijsstijging niet wordt geaccepteerd. Hij roept collega-ondernemers op dat ook te doen.

Bron: BN de Stem

Meyer beheer b.v.

Horeca exploitatie & vastgoed

Meyer Beheer B.V.
Horeca Exploitatie & Vastgoed

Pottenbakkerstraat 30
4871 EP Etten-Leur