Burger King wil flink groeien in Nederland: dit zijn de plannen - Meyer beheer
19210
post-template-default,single,single-post,postid-19210,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-9.5,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive
 

Burger King wil flink groeien in Nederland: dit zijn de plannen

Burger King wil flink groeien in Nederland: dit zijn de plannen

Horecamagnaat Laurens Meijer uit Etten-Leur is precies één jaar directeur van Burger King Nederland. Hij wil de komende drie jaar minimaal veertig vestigingen van Burger King openen in Nederland.

Burger King wil flink groeien in Nederland: dit zijn de plannen

 

ETTEN-LEUR – Over drie jaar moet fastfoodketen Burger King minimaal veertig nieuwe vestigingen in Nederland hebben. Dat is het streven van horecamagnaat Laurens Meijer uit Etten-Leur. Hij staat precies één jaar aan het roer van Burger King Nederland. 

Als we Meijer mogen geloven, gaan we de hamburgerketen steeds vaker in het straatbeeld zien. Ook in West-Brabant. Concreet is een vestiging naast Ikea in Breda, maar er zitten nog vele vestigingen in de pijplijn. Bij Breepark, in het centrum van Breda, bij het Trivium in Etten-Leur. ,,Op die laatste plek gaat het de goede kant op. Er lopen nog gesprekken over parkeren en logistiek, maar ik verwacht dat we daar wel uitkomen.”

En bij de Wouwse Tol? ,,Daar hebben we gesprekken over gevoerd. Maar hoe het nu wordt gebouwd, past niet bij een vestiging van Burger King. Wel zijn we in gesprek in Bergen op Zoom over de mogelijkheden.”

Duizend vacatures

Meijer zit vol ambitie om Burger King in Nederland te laten groeien. Er liggen volop kansen, vertelt hij. Tot voor 2018 opereerde de keten vanuit Zurich, waardoor het in ons land groeikansen heeft misgelopen. ,,Wij zijn meer betrokken en zitten er bovenop. Burger King is de afgelopen twintig jaar te weinig gegroeid in Nederland. Dat is voor ons een van de redenen om nu te investeren, er is enorm veel potentie.”

Burger King heeft afgelopen december de zestigste vestiging geopend. Meijer heeft de ambitie om dit jaar minimaal tien vestigingen te openen en in 2021 honderd Nederlandse vestigingen te hebben. De aansturing daarvan gebeurt vanuit Etten-Leur waar het hoofdkantoor gevestigd zit. Daar werken op dit moment twintig mensen, maar ook dat groeit. ,,Voor heel Burger King Nederland zoeken we maandelijks vijftig tot honderd medewerkers. Dit jaar zal dat uitkomen op achthonderd tot duizend vacatures”

Wat kilo’s aangekomen

Iedere potentiële nieuwe vestiging wil de horecamagnaat met eigen ogen zien. Ook proeft, test en controleert hij zelf (nieuwe) producten. ,,In iedere vestiging waar ik kom, bestel ik iets. Om te proeven of het goed van smaak en temperatuur is. Ik probeer alleen niet  meer alles op te eten, want ik ben het afgelopen jaar wel wat kilo’s aangekomen”, grapt hij.

Fastfood versus horeca

Volgens Meijer kan de horeca nog veel leren van de fastfoodbranche. ,,Het is allemaal erg goed geregeld. Er wordt streng gecontroleerd, het personeel krijgt goede opleidingen en er zijn veel doorgroeimogelijkheden. Vaak wordt denigrerend gedaan over fastfoodketens, maar het zijn goed geoliede machines.”

Tegelijkertijd kan de fastfoodbranche weer leren van de horeca. Zo probeert Meijer de gastvrijheid van de horeca over te brengen op het personeel van Burger King terwijl hij de snelheid van de hamburgerketen weer doorvoert in zijn horecazaken.

Hard Rock Cafe

Naast Burger King telt zijn bedrijf (Meyer Beheer) zo’n vijftig horecazaken in Nederland. Waaronder tientallen cafés in Breda, zoals De Corenmaet, Boerke Verschuren, Café Bruxelles en Moeke. Die laatste horecagelegenheid heeft ondertussen ook vestigingen in Delft, Rhenen, Enschede en Nijkerk. ,,We willen dit jaar nog drie à vier vestigingen openen. Ook gaan we in Scheveningen een Hard Rock Cafe bouwen, dat wordt heel gaaf.” Zijn verwachtingen? Dat het Europa’s mooiste Hard Rock Cafe wordt met een capaciteit van 1.000 tot 1.500 klanten per dag.

Meyer Beheer concentreert zich met name op grand cafés. Meijer verwacht dat die altijd zullen blijven bestaan. ,,Herbergen waren er tweeduizend jaar geleden al en zullen er over tweeduizend jaar nog steeds zijn. Ondanks alle trends blijven we behoeften hebben aan fysiek contact, een borrel, lunch of diner.” Daarnaast verwacht hij dat de horeca zich steeds meer gaat richten op ontbijt, zoals in Amerika.

 

Baas in de Horeca

Onlangs is Meijer de vacaturesite ‘Baas in de Horeca’ gestart om vanuit een centrale website personeel te zoeken voor zijn horecazaken. ,,Als je enthousiast bent en passie voor het vak hebt, leren wij je de rest wel. Je kan wel een mooi bedrijf hebben, maar de kwaliteit van het personeel, de opleidingen en de de sfeer moet goed zijn. Alles bij elkaar is het een hele uitdaging.”

Bron: Nicole Roelands, BN de Stem